Kolejne pismo do Dyrektora IMBiGS w Warszawie

Odnosząc się do pisma z dnia 21 sierpnia 2013 roku DN/075/23/2013 w nawiązaniu do pism z OSTEMBiOP 12-18/OMB/13 nasze Stowarzyszenie wysłało kolejne pismo do Dyrektora IMBiGS Pana Stefana Góralczyka w którym napisano:

1. IMBiGS opublikował listę Przewodniczących, Członków oraz Sekretarzy Komisji Egzaminacyjnych, niemniej jednak nie ujawnił i nie podał do publicznej wiadomości składów poszczególnych Komisji Egzaminacyjnych o co prosiliśmy w korespondencji. Dziwnym zbiegiem okoliczności Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 3/2012 Dyrektora IMBiGS jest datowany na dzień 21.05.2012 r., a Dyrektor Instytutu Zarządzeniem Nr 3/2011 z dnia 31.01.2011 r. powołał skład Komisji do wytypowania kandydatów na członków Komisji egzaminacyjnych. Zatem pytamy, czy wcześniej nie było ustalonych kryteriów kwalifikowania kandydatów na Przewodniczących, Członków i Sekretarzy Komisji egzaminacyjnych i w takim razie w jaki sposób byli dobierani poprzednio kandydaci? . Legitymacje są wydawane od roku 2011, a niektórzy egzaminatorzy pracują w Komisjach egzaminacyjnych od kilkudziesięciu lat. Co się stało z ich legitymacjami i numeracją? Jednocześnie zwracamy się z uprzejmą prośbą o ujawnienie składów poszczególnych Komisji Egzaminacyjnych.

2. Pismo OSTEMBiOP/16/08/13 absolutnie nie dotyczyło podziału uprawnień na klasy, lecz podania podstaw prawnych wprowadzenia wymagań odnośnie przystępowania do egzaminów w celu podwyższania klas. W kręgu naszych zainteresowań jest stosowany przez Instytut przepis dotyczący udokumentowania rocznej praktyki celem przystąpienia kandydata do egzaminu na II klasę oraz wymagania, aż dwuletniego stażu od kandydata celem przystąpienia do egzaminu na I klasę. Wnioskujemy o podanie kto ustanowił ten przepis, na jakiej podstawie oraz kto jest odpowiedzialny za jego egzekwowanie, gdyż uważamy że Instytut przez przepis ten utrudnia dostęp do zawodu operatorom maszyn roboczych, co w dobie kryzysu gospodarczego i bezrobocia jest kompletnie niczym nieuzasadnione. Dlaczego jest aż tak długi czas oczekiwania do egzaminu na podwyższenie klasy?

3. Zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami edukacyjnymi w każdym egzaminie kursowym kandydat może się ubiegać o częściowe zwolnienie z egzaminu z danego przedmiotu, jeśli ma odpowiednio wysokie przygotowanie zawodowe z tego zakresu, legitymuje się specjalizacją kierunkową i udokumentuje ten fakt przed Komisją egzaminacyjną. W procedurze IMBiGS pkt.4 - Zasady przeprowadzania sprawdzianu (egzaminu) nie ma żadnych wytycznych w tym zakresie. Prosimy o przestawienie stanowiska Instytutu w tej sprawie.

4. W piśmie z dnia 6.06.2013r. NC-075-205/1/13 dotyczącym m.in. normatywu czterech godzin wykładów realizowanych przez jednego wykładowcę Instytut powołał się na nieobowiązujące rozporządzenie MENiS z dn. 31 grudnia 2002r.(Dz.U. Nr 6,poz.69), zatem jak można tu mówić o wyczerpującej odpowiedzi? Wnosimy o konkretną odpowiedź i niepowoływanie się na uchylone akty prawne albo zniesienie niedorzecznego i niczym nieuzasadnionego wymagania.

5. W procedurze CKSOM ogłasza w formie informacji że Instytut zaleca podmiotom posiadanie na własność tzw. maszyn drobnych tj. zagęszczarek i ubijaków wibracyjnych, pił do ścinki drzew, narzędzi udarowych ręcznych, przecinarek do nawierzchni dróg, betoniarek. W związku z powyższym zapytujemy na jakiej podstawie IMBiGS wydał takie zalecenia i kto upoważnił Instytut do wydania tychże zaleceń; dlaczego Instytut dyktuje warunki Ośrodkom Szkoleniowym nie posiadając w tym zakresie żadnych delegacji ustawowych?

6. W pkt. 7.1.2 Organizacja sesji egzaminacyjnej widnieje zapis… „Przed rozpoczęciem egzaminu Komisja Egzaminacyjna sprawdza wnioski o przeprowadzenie sprawdzianu poszczególnych kandydatów, zwracając szczególną uwagę na informacje warunkujące dopuszczenie ich do egzaminu, tj.: ukończone 18 lat, wykształcenie minimum gimnazjalne lub odpowiednie…” Co oznaczają te zapisy i jak należy interpretować ten przepis dla kandydatów na szkolenia operatorów, którzy należą do grupy 50+ (osoby niejednokrotnie z dużym doświadczeniem, często posiadające tylko wykształcenie podstawowe), i co się kryje pod słowem odpowiednie? Przecież, prawne kryteria poziomu wykształcenia w naszym kraju określają dwa akty: Ustawa o systemie oświaty z 7. 09. 1991r. (Dz.U. nr 95 poz. 425), oraz Prawo o szkolnictwie wyższym z 27.07.2005 r. (Dz.U. nr 164 poz. 1365). Zgodnie z nimi wyróżnia się następujące poziomy wykształcenia: podstawowe – ukończona szkoła podstawowa lub podstawowe studium zawodowe, gimnazjalne – ukończone gimnazjum, zasadnicze zawodowe- ukończona szkoła zasadnicza lub inna równorzędna, średnie – ukończona szkoła ponadpodstawowa na podbudowie 8-klasowej szkoły podstawowej lub ukończona szkoła ponadgimnazjalna z wyjątkiem zasadniczej szkoły zawodowej, wyższe – ukończone studia wyższe I lub II stopnia. Prosimy o wyjaśnienia.

7. Zwracamy się z zapytaniem o podanie powodów powołania do Komisji Egzaminacyjnych osób, które nie legitymują się wyższym wykształceniem lub posiadają wyższe wykształcenie nie techniczne, albo nie spełniają wymagań wiekowych- niezgodnie z kwalifikacjami opublikowanymi przez IMBiGS.

8. Mamy dowody na to, że pracownicy IMBiGS narzucali stawki egzaminacyjne dla Ośrodków Szkoleniowych i wymuszali wysokość tych stawek bez jakiegokolwiek wyraźnego uprzedzenia kierownictwa ośrodków oraz nie informowania ich wprost, a wręcz ukrywania, że opłaty te leżą w całkowitej gestii ośrodków szkoleniowych. W związku z powyższym prosimy o wyjaśnienia.

9. Pomiędzy IMBiGS w Warszawie a poszczególnymi Ośrodkami Szkoleniowymi jako Podmiotami są zwierane umowy w których sporządzający umowę powołuje się na § 26.ust.3 rozp. Ministra Gospodarki z dn.20.09.2001 roku, o następującej treści: … „Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w Warszawie potwierdza spełnienie wymagań, o których mowa w § 25, opracowuje programy szkolenia, prowadzi listę wydawanych świadectw i wpisów do książki operatora…” Bardzo prosimy o odpowiedź na jakiej podstawie pobierana jest opłata za te czynności w kwocie 50PLN + Vat od każdej specjalności uczestnika kursu prowadzonego przez podmiot?. Za spełnienie wymogów zgodnie z § 25 jest pobierana opłata w kwocie 1000PLN + Vat, na co już zwracaliśmy uwagę wcześniej. Zatem opłata za listę wydawanych świadectw i wpisów do książki operatora wynosi 61.5PLN, czyli jeśli w jednym roku zostaje przeszkolonych około 70 tys. osób, to na konto Instytutu w majestacie prawa wpływa ponad 4,3 mln PLN. - za sporządzenie listy?.

10. W przypadku dokonywania czynności do wydania potwierdzenia dla danego Ośrodka Szkoleniowego IMBiGS zawiązuje umowę z Podmiotem w której w § 2 pkt.2 widnieje zapis: „Zakres oceny określonej w § 1,ust.2: 1) ocena kontrolna dla potwierdzenia spełnienia wymagań, 2) analiza dokumentacji szkoleniowej. Zwracamy się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie ostatniego zapisu, który budzi szereg wątpliwości, ponieważ jak wiadomo Minister Gospodarki jak również Minister Edukacji i Sportu nie upoważnili żadnym aktem prawnym IMBiGS do tak daleko idącej ingerencji w proces szkolenia operatorów maszyn roboczych. Instytut nie jest też jednostką kontrolingu w zakresie edukacji, ani organem nadzoru, a pracownicy Instytutu nie posiadają uprawnień kontrolnych w tym zakresie.

11. Do OSTEMBiOP wpłynęło powiadomienie, że działający w ramach Zakładu Kształcenia Ustawicznego IMBiGS w Warszawie Ośrodek Szkolenia Operatorów Maszyn na swoich stronach internetowych www.osom.pl zamieścił informację następującej treści: „szkolimy na terenie całego kraju w każdej specjalności również na terenie i w miejscowości zleceniodawcy”. Ośrodki szkoleniowe proszą o wyjaśnienie treści ogłoszenia i kierują pytanie czy OSOM ma specjalne przywileje na wykonywanie kursów w całej Polsce – w każdej miejscowości?

12. W wyjaśnieniach Instytutu są liczne zbieżności przypadków, umowne nazewnictwa, przytaczanie nieobowiązujących lub nieistniejących aktów prawnych albo też przeinaczanie faktów lub powoływanie się na błędy Ustawodawcy. Stowarzyszenie nasze jasno formułuje zapytania i uważnie również czyta odpowiedzi przesyłane przez IMBiGS, dlatego prosimy tylko o merytoryczne odpowiedzi. Odnosimy wrażenie że działania Instytutu mają na celu odwlekanie spraw by zyskać czas, w którym potajemnie następuje „oczyszczanie sytuacji”.