Bronisław Kapcia „PROEKOLOGIA W TRANSPORCIE”

  • Drukuj

         W dniu 03.07.2013 ukazał się ważny i ciekawy artykuł: „GM i Honda będą wspólnie pracować nad ogniwami paliwowymi” z którego wynika, że zaawansowanie prac prowadzących do wyeliminowania uzależnienia od ropy naftowej i przejścia do napędzania  silników spalinowych paliwem proekologicznym jest już zauważalne. .Jak na razie dotyczy napędzania samochodów osobowych. Istotą pomysłu jest to, że pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem pozyskiwanym z odnawialnych źródeł, takich jak wiatr czy biomasa. Ogniwa paliwowe wydzielają jedynie parę wodną.

        General Motors i Honda ogłosiły zawarcie długoterminowej umowy dotyczącej wspólnego opracowania systemu ogniw paliwowych nowej generacji oraz technologii przechowywania wodoru. Współpraca ma potrwać do 2020 r. i przynieść obu firmom sukces.

          W ramach realizowanego od 2007 r. programu testów drogowych Project Driveway, flota 119 samochodów GM zasilanych wodorem przejechała łącznie blisko        3 mln mil w rzeczywistych warunkach drogowych. Honda natomiast uruchomiła sprzedaż modelu FCX na zasadach leasingu w 2002 r., dostarczając w USA i Japonii 85 takich aut. FCX Clarity nowej generacji zdobył dodatkowo w 2009 r. nagrodę World Green Car.

            Dotychczasowe wyniki doświadczeń są obiecujące. 

         Wszystko wskazuje na to, że szerokie wykorzystanie takich ogniw paliwowych również w transporcie ciężkim będzie możliwe, ale po opanowaniu technologii przechowywania wodoru, o którym wiemy, że jest niebezpieczny.

Źródło: Chevrolet